Regulamin organizacyjny niepublicznego punktu przedszkolnego
„Opoczyński Ośrodek Przedszkolny w Wójcinie”
§1
Punkt przedszkolny nosi nazwę: Opoczyński Ośrodek Przedszkolny w Wójcinie. Miejscem prowadzenia punktu jest Szkoła Podstawowa w Wójcinie, Wójcin A16, 26-333 Paradyż.
§2
- Punkt Przedszkolny realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty oraz wydanych na jej podstawie aktów wykonawczych. Głównym celem Punktu jest wyrównanie szans edukacyjnych dzieci pochodzących ze środowisk wiejskich.
- Celem Punktu Przedszkolnego w szczególności jest:
1) wspomaganie i ukierunkowanie indywidualnego rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi w relacjach ze środowiskiem społeczno – kulturowym i przyrodniczym,
2) wyzwalanie w dzieciach postawy twórczej, zdolnej do interpretowania, przekształcania otaczającej rzeczywistości,
3) zapewnienie dzieciom opieki, wychowania i nauczania w atmosferze akceptacji, bezpieczeństwa, tolerancji i poczucia własnej wartości,
4) przygotowanie dzieci do podjęcia nauki w szkole poprzez stwarzanie warunków umożliwiających dziecku osiągnięcia „gotowości szkolnej”,
5) pomoc i wspieranie rodziców w wychowaniu i opiece nad dziećmi,
6) zapewnienie optymalnych warunków rozwoju dziecka.
3. Do zadań punktu przedszkolnego należy:
1) kształtowanie i rozwijanie aktywności twórczej dziecka w zakresie twórczości plastycznej, muzycznej, ruchowej i werbalnej,
2) stworzenie dziecku warunków umożliwiających mu nabywanie umiejętności poznawczych poprzez odkrywanie i badanie,
3) wspomaganie w odnajdowaniu przez dziecko swojego miejsca w grupie rówieśniczej, wspólnocie,
4) rozwijanie u dzieci takich cech charakteru jak samodzielność i poczucie odpowiedzialności, życzliwości i uczciwości,
5) ukierunkowanie rozwoju dziecka w oparciu o jego indywidualne możliwości rozwojowe,
6) prowadzenie działalności diagnostycznej w zakresie rozwoju wychowanków.
4. Punkt realizuje swoje cele i zadania we współpracy z rodzicami lub prawnymi opiekunami dziecka oraz w razie potrzeby ze specjalistami z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej.
§3
- Zajęcia w punkcie prowadzone są od poniedziałku do piątku, w tym w czasie ferii zimowych i letnich, w godzinach 7.00 – 16.00.
- Dzienny wymiar zajęć przeznaczonych na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego wynosi 5 godzin (od 8.00 do 13.00).
- Godziny prowadzenia zajęć, o których mowa w p. 1, mogą zostać zmienione, w zależności
od potrzeb rodziców/opiekunów prawnych dzieci uczęszczających do punktu.
§4
- Punkt przedszkolny przyjmuje dzieci w wieku 5 lat (rocznik 2011) i 4 lata (rocznik 2012), zamieszkałe w rejonie funkcjonowania „Opoczyńskiego Ośrodka Przedszkolnego w Wójcinie”.
- W zależności od ilości wolnych miejsc do punktu przedszkolnego mogą być również przyjmowane dzieci 3-letnie (rocznik 2013), zamieszkałe w rejonie funkcjonowania placówki, oraz dzieci 5-letnie (rocznik 2011), 4-letnie (rocznik 2012) i 3-letnie (rocznik 2013), zamieszkałe w innych miejscowościach Gminy Paradyż lub poza jej obszarem.
- Liczebność grupy w punkcie nie powinna przekraczać 25 wychowanków.
- Rekrutacja na dany rok do Punktu odbywa się w terminie określonym przez organ prowadzący na zasadach powszechnej dostępności.
- Wnioski o przyjęcie dziecka do Punktu są wydawane i przyjmowane przez nauczycieli.
- W miarę wolnych miejsc, dzieci są przyjmowane do Punktu przez cały rok szkolny.
§5
1. Podstawowym prawem wychowanka uczęszczającego do Punktu jest poszanowanie jego godności osobistej i korzystanie z pełnej oferty wychowawczo-dydaktycznej
i opiekuńczej.
2. W szczególności wychowanek ma prawo do:
1) udziału w zajęciach,
2) serdecznej, życzliwej opieki ze strony wszystkich osób pracujących w Punkcie,
3) korzystania z pomocy pedagoga i logopedy,
4) korzystania za zgodą rodziców z porady specjalistów z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej,
5) akceptacji jego osoby,
6) spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej,
7) pomocy w wyrównywaniu różnego rodzaju braków i defektów rozwojowych.
3. Wychowanek ma obowiązek, odpowiednio do wieku i poziomu rozwoju, respektowania potrzeb innych osób, szanowania ich wolności i troszczenia się o swoje otoczenie.
- W szczególności wychowanek ma obowiązek:
1) zgodnie współpracować z innymi dziećmi i szanować odrębność każdego kolegi,
2) nie przeszkadzać w prowadzeniu zajęć,
3) nie niszczyć zabawek, pomocy edukacyjnych i mienia Punktu,
4) zdyscyplinowanego zgłaszania się na zbiórki, zwłaszcza w czasie spacerów i wycieczek.
- Dziecko może być skreślone z listy wychowanków Punktu w przypadku:
– jeśli bez ważnej przyczyny nie uczestniczy w zajęciach ponad 30 dni kalendarzowych,
– braku współpracy pomiędzy personelem dydaktycznym a rodzicami w kwestii rozwiązania problemów powstałych w procesie edukacji i wychowania dziecka.
§6
1. Dzieciom uczęszczającym do Punktu zapewnia się bezpieczeństwo i opiekę poprzez:
1) powierzenie grupy opiece wykwalifikowanej nauczycielce,
2) korzystanie z pomocy rodziców lub innych osób upoważnionych przez rodziców,
w sprawowaniu opieki nad dziećmi w czasie prowadzenia zajęć a szczególnie w czasie spacerów i wycieczek,
3) prowadzenie zajęć i zabaw na wyznaczonych terenach ze sprzętem dostosowanym
do potrzeb i możliwości dzieci.
§7
1. Rodzice zobowiązani są do osobistego przyprowadzania i odbierania dzieci z punktu przedszkolnego bądź upoważnione przez nich osoby.
- Za bezpieczeństwo dzieci w drodze do Punku i z Punktu do domu odpowiadają rodzice.
- Dziecko nie będzie wydawane osobom wskazującym na spożycie przez nie alkoholu.
§ 8
Nauczyciel posiadający kwalifikacje w zakresie wychowania przedszkolnego obowiązany jest rzetelnie realizować podstawowe funkcje Punktu: opiekuńczą, wychowawczą i dydaktyczną, a w szczególności:
1. Organizować współpracę z rodzicami (prawnymi opiekunami) dziecka w celu
ujednolicenia oddziaływań wychowawczych poprzez:
– udzielanie rzetelnej informacji o postępie w rozwoju dziecka,
– organizowanie zajęć otwartych, wystaw prac dziecięcych,
– organizowanie uroczystości przedszkolnych z udziałem rodziców,
– organizowanie zebrań z rodzicami.
2. Organizować i prowadzić proces wychowawczo – dydaktyczny i opiekuńczy w oparciu o zestaw programów uwzględniających:
– podstawę programową,
– wnioski wynikające z przeprowadzanych systematycznie własnych diagnoz,
– obserwacje pedagogiczne.
3. Prowadzić i dokumentować obserwacje pedagogiczne mające na celu poznanie dzieci
i stymulowanie ich rozwoju w oparciu o zestaw zabaw, ćwiczeń i zadań stymulujących rozwój poszczególnych funkcji, dostosowany do indywidualnych potrzeb dziecka.
4. Prowadzić, w roku szkolnym poprzedzającym rok szkolny, w którym możliwe jest rozpoczęcie przez dziecko nauki w szkole podstawowej, diagnozy do podjęcia nauki w szkole.
5. Współpracować w razie potrzeby ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno – pedagogiczną, logopedyczną, opiekę zdrowotną poprzez współpracę z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną oraz ośrodkami zdrowia. Współpraca ta ma na celu rozpoznawanie możliwości rozwojowych oraz deficytów u dzieci i umożliwienie w razie potrzeby wczesnej interwencji specjalistycznej.