WPROWADZENIE DO SPRWOZDANIA FINANSOWEGO
FUNDACJA DAR DLA POTRZEBUJĄCYCH
z siedzibą ul. Moniuszki 15, 26-300 Opoczno.
za okres 01.01.2013 – 31.12.2013 r.
1. Fundacja Dar Dla Potrzebujących z siedzibą w Opocznie przy ul. Moniuszki 15, 26-300 Opoczno ustanowiona została aktem notarialnym dnia 5 sierpnia 2008 r. przez św. pamięci Ks. Prałata Jana Wojtana (zm.12.11.2009r.), Roberta Telusa oraz św. pamięci Juliana Andrzeja Koneckiego( zm. 07.12.2012). Zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym przez Sąd Rejonowy dla m. Łodzi- Śródmieścia w Łodzi, XX Wydział Krajowego Rejestru Sądowego pod nr. KRS 0000322225 (data dokonania wpisu 18.02.2009) oraz otrzymała numer Regon :100640038. Numer Identyfikacji Podatkowej fundacji to : 7681798208.
2. W roku 2013 władze statutowe fundacji na dzień 31.12.2013 stanowią:
a) Anna Niemirska- Prezes Zarządu
b) Sylwia Zwolińska- Członek Zarządu
c) Izabela Budzyńska- Jewtuch- Członek Zarządu
d) Maria Chomicz- Członek Zarządu
e) Katarzyna Biskup- Członek Zarządu
3. Organem nadzoru Fundacji jest Rada Fundacji w składzie:
- Robert Telus
4. Celami statutowymi Fundacji są:
Celem Fundacji w myśl Ewangelii jest wszechstronna pomoc dzieciom, młodzieży i dorosłym we wzrastaniu wewnętrznym i w coraz pełniejszym przyjmowaniu chrześcijańskiego systemu wartości. Cel ten realizowany jest poprzez:
– świadomą troskę o kształtowanie dojrzałej osobowości ludzkiej i chrześcijańskiej,
– przygotowanie do małżeństwa i życia w rodzinie,
– wychowanie społeczne i praktyczna realizacja w życiu publicznym katolickiej nauki społecznej,
– wychowywanie narodowo – patriotyczne pogłębiające i uzupełniające formację, którą młodzież otrzymuje w szkole i placówkach wychowawczych,
– tworzenie więzi międzyludzkich i budowanie wspólnot,
– pomoc socjalną i ekonomiczna
5. Fundacja w 2013 roku nie prowadziła działalności gospodarczej.
6. Terenem działania Fundacji jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej. Fundacja swoimi działaniami obejmuje przede wszystkim Powiat Opoczyński. Opieką obejmujemy zwłaszcza dzieci i młodzież, wspierając i tworząc dla nich placówki opiekuńczo- wychowawcze.
Czas trwania Fundacji jest nieograniczony.
7. Ogólne zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych
Księgi rachunkowe prowadzone są w biurze rachunkowym Capital s.c. Małgorzata Ksyta, Andrzej Ksyta, ul. Piotrkowska 70, 26-300 Opoczno .
Na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o rachunkowości ustala się, iż rokiem obrotowym jest rok kalendarzowy rozpoczynający się 1 stycznia, a kończący dnia 31 grudnia.
Księgi rachunkowe prowadzi się w języku polskim i w walucie polskiej, zgodnie z postanowieniami art. 9 i art. 11 ust.1 ustawy.
Zasady rachunkowości przyjęte przy sporządzaniu sprawozdania finansowego na dzień 31 grudnia 2013 r. są zgodne z ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.).
Fundacja „Dar Dla Potrzebujących” sporządza sprawozdanie finansowe w układzie określonym w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 15 listopada 2001r. W sprawie szczegółowych zasad rachunkowości dla niektórych jednostek niebędących spółkami prawa handlowego, nieprowadzących działalności gospodarczej (Dz.U. Nr 137 z 2001 r. poz. 1539).
Charakterystyka dokonanych w stosunku do poprzedniego roku obrotowego zmian sposobu sporządzania sprawozdania finansowego i wpływ wywołanych tym skutków finansowych na sytuację majątkową i finansową, wynik finansowy oraz rentowność jednostki (wpływ w ujęciu wartościowym i procentowym)
Nie wystąpiły.
. Informacje liczbowe zapewniające porównywalność danych sprawozdania finansowego za rok poprzedzający ze sprawozdaniem za rok obrotowy
Nie wystąpiły
Informacje liczbowe zapewniające porównywalność danych sprawozdania finansowego za rok poprzedzający ze sprawozdaniem za rok obrotowy.
Skorygowano błąd polegający na nieuwzględnieniu w wyniku finansowym roku 2012 nadwyżki przychodów nad kosztami z lat ubiegłych (z przed 2012 r.) Dlatego wynik roku 2013 przychód jest zwiększony o kwotę różnicy zwiększającej przychody roku następnego w skumulowanej kwocie 65.307,65 zł.
Sprawozdanie finansowe jest sporządzone przy założeniu, że Fundacja „Dar Dla Potrzebujących” będzie kontynuowała działalność statutową w niezmniejszonym istotnie zakresie, bez postawienia w stan likwidacji lub upadłości, w dającej się przewidzieć przyszłości, obejmującej okres nie krótszy niż jeden rok od dnia bilansowego. Uwzględniając wszystkie informacje dostępne Fundacji na dzień sporządzenia sprawozdania finansowego, nie istnieją okoliczności wskazujące na zagrożenie kontynuowania działalności.
Obowiązujące metody wyceny aktywów i pasywów oraz ustalania wyniku finansowego.
Stosowane przez jednostkę zasady rachunkowości dostosowane są do przepisów wynikających z ustawy z dnia 29 września 1994r. O rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn. zm.).
Jednostka nie sporządza sprawozdań finansowych zgodnie z MSR, stosuje w pierwszej kolejności przepisy w/w ustawy o rachunkowości oraz rozporządzeń wykonawczych. W sprawie nieuregulowania postanowieniami ustawy o rachunkowości Jednostka stosuje krajowe standardy rachunkowości wydane przez Komitet Standardów rachunkowości . Natomiast w przypadku braku odpowiedniego standardu krajowego jednostka może stosować Międzynarodowe Standardy rachunkowości.
Aktywa i pasywa wycenia się przy zachowaniu zasady ciągłości i w sposób określony w ustawie o rachunkowości i przyjętych zasadach (polityce) rachunkowości.
Obowiązkowe zasady wyceny aktywów i pasywów.
Środki trwałe i wartości niematerialne i prawne wycenia się według cen nabycia pomniejszonych o odpisy amortyzacyjne, a także o odpisy amortyzacyjne za tytułu trwałej utraty wartości.
Za środki trwałe uznaje się:
grunty( w tym prawo wieczystego użytkowania gruntów ), budynki, obiekty inżynierii lądowej i wodnej, maszyny i urządzenia, środki transportu, wyposażenie, inne przedmioty kompletne i zdatne do użytkowania w momencie przyjęcia do użytkowania o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, przeznaczone na własne potrzeby lub do oddania w użytkowania na podstawie umowy najmu,dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze.
Środki trwałe kontrolowane przez jednostkę, o wartości początkowej wyższej niż 3.500 zł.
Przedmioty o okresie Używania dłuższym niż rok, o wartości początkowej nieprzekraczającej jednostkowo kwoty 3500 zł są odpisywane bezpośrednio w koszty.
Umorzenie (amortyzacja )środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych
Środki trwałe o wartości powyżej wartości granicznej określonej w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych podlegają amortyzacji metodą liniową, począwszy od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu przekazania ich do użytkowania do końca miesiąca , w której następuje zrównanie sumy odpisów amortyzacyjnych z ich wartością początkową lub w którym postawiono je w stan likwidacji ,zbyto lub stwierdzono ich niedobór.
Odpisów amortyzacyjnych od ujawnionych środków trwałych nieobjętych dotychczasową ewidencją dokonuje się od miesiąca następującego po miesiącu wprowadzenia do ewidencji.
Środki trwałe nisko cenne umarzane są w 100% w miesiącu przekazania do użytkowania.
Wartości niematerialne i prawne amortyzuje się przy uwzględnieniu minimalnych długości okresów amortyzacji określonych w przepisach podatkowych .
Podstawę dokonywania odpisów amortyzacyjnych (umorzeniowych) środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych stanowi plan amortyzacji ,określający stawki i kwoty rocznych odpisów poszczególnych środków trwałych.
Wycena pozostałych aktywów i pasywów
a) Środki trwałe w budowie wycenia się w wysokości ogółu kosztów pozostających w bezpośrednim związku z ich nabyciem lub wytworzeniem pomniejszonych o odpisy z tytułu trwałej utraty wartości .
Wartość środków trwałych w budowie zwiększają ujemne różnice kursowe oraz odsetki od kredytów za okres budowy środka trwałego ,zaś zmniejszają odpisy z tytułu trwałej utraty jego wartości.
b) Nieruchomości ewidencjonuje się i wycenia według zasad obowiązujących dla środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych ,czyli według ceny nabycia lub kosztów wytworzenia ,lub wartości przeszacowanej,pomniejszonych o odpisy amortyzacyjne oraz odpisy z tytułu trwałej utraty wartości.
c) Zapasy towarów, materiałów
Zapasy wyceniane są wg cen ich zakupu lub kosztów wytworzenia nie wyższych od cen ich sprzedaży netto na dzień bilansowy, w sposób następujący:
a) materiały i towary wg rzeczywistych cen zakupu powiększonych w przypadku importu o cło.
Jednostka nie prowadzi ewidencji materiałów biurowych. Ich zakup obciąża bezpośrednio koszty działalności.
d) Inwestycje krótkoterminowe wycenia się rzadziej niż na dzień bilansowy według ceny(wartości) rynkowej albo według ceny nabycia, w zależności od tego,która z nich jest niższa;natomiast inwestycje krótkoterminowe,dla których brak jest aktualnej ceny rynkowej wycenia się według wartości godziwej.
e) Należności i udzielone pożyczki wycenia się w kwocie wymaganej zapłaty. Jednostka tworzy odpisy aktualizujące wartość należności. Należności przedawnione odpisywane są w koszty – decyzję w tym zakresie podejmuje kierownik Jednostki. Nominalne należności powiększa się o odsetki należne na dzień bilansowy tylko wówczas, gdy kierownik Jednostki podejmie taką decyzję.
f) Zobowiązania wycenia się w kwocie wymagajacej zapłaty. Nominalne zobowiązania powiększa się o odsetki należne na dzień bilansowy tylko wówczas, gdy Jednostka ma pewność że wystąpi konieczność zapłaty odsetek.
g) Zobowiązania finansowe,których uregulowanie zgodnie z umową następuje drogą wydania aktywów finansowych innych niż środki pieniężne lub wymiany na instrumenty finansowe,wycenia się według wartości godziwej.
h) Środki pieniężne na rachunkach bankowych wycenia się według wartości nominalnej.
i) Kapitał podstawowy oraz pozostałe aktywa i pasywa wycenia się według wartości nominalnej.
Czynne rozliczania międzyokresowe kosztów
W ciągu okresu sprawozdawczego przedmiotem rozliczeń międzyokresowych są między innymi:
– koszty ubezpieczeń majątkowych, w tym przypadku przyjmuje się zasadę, że wartość poniesionych wydatków, które nie przekraczają 3.500 zł można jednorazowo odnieść w koszty w momencie ich poniesienia.
naliczone z góry odsetki od kredytów i pożyczek,
naliczone z góry inne koszty finansowe,
inne koszty dotyczące następnych okresów sprawozdawczych (prenumeraty,przedpłaty itp.)
W przypadku, gdy koszt nie ma istotnego wpływu na wynik finansowy, można go odpisać w całości w koszty miesiąca, w którym został poniesiony.
Koszty podlegające aktywowaniu na koncie rozliczeń miedzyokresowych rozliczane są proporcjonalnie do upływu czasu w kolejnych okresach obrotowych ,których dotyczą.
Wycena aktywów i pasywów wyrażonych w walutach obcych.
a) Wycena na dzień bilansowy
Wyrażone w walutach obcych aktywa (z wyłączeniem udziałów w jednostkach podporządkowanych wycenianych metodą praw własności ) wycenia się na dzień bilansowy po obowiązującym na ten dzień średnim kursie ustalonym dla danej waluty przez Narodowy Bank Polski.
Wyrażone w walutach obcych pasywa wycenia się dzień bilansowy po obowiązującym na ten dzień średnim kursie ustalonym dla danej waluty przez Narodowy Bank Polski.
Na początek następnego okresu pod datą 1 stycznia roku następnego następuje zapis w pełni jednorazowo korygujący – storno ustalonych w w/w sposób różnice kursowe na dzień bilansowy rozrachunków wyrażonych w walutach obcych.
Zasady wyceny rozliczeń międzyokresowych przychodów i kosztów
Rozliczenia międzyokresowe:
-równowartość otrzymanych środków na świadczenia, które nastąpią w przyszłych okresach (w tym otrzymane dotacje,dotyczące działań realizowanych w przyszłych okresach)
– otrzymane dotacje lub inne środki pieniężne na sfinansowanie nabycia lub wytworzenia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych; zaliczone do rozliczeń międzyokresowych przychodów kwoty zwiększają równoległe do odpisów amortyzacyjnych -umorzeniowych przychody działalności podstawowej.
DODATKOWE INFORMACJE I OBJAŚNIENIA
DO SPRAWOZDANIA FINANSOWEGO
FUNDACJA DAR DLA POTRZEBUJĄCYCH
z siedzibą ul. Moniuszki 15, 26-300 Opoczno.
za okres 01.01.2013 – 31.12.2013 r.
Informacje o znaczących zdarzeniach jakie wystąpiły po dniu bilansowym nie uwzględnionych w bilansie oraz rachunku zysków I strat
Nie wystąpiły.
Informacje o znaczących zdarzeniach dotyczących lat ubiegłych ujętych w sprawozdaniu finansowym roku obrotowego
Skorygowano błąd polegający na nieuwzględnieniu w wyniku finansowym roku 2012 nadwyżki przychodów nad kosztami z lat ubiegłych (z przed 2012 r.) Dlatego wynik roku 2013 przychód jest zwiększony o kwotę różnicy zwiększającej przychody roku następnego w skumulowanej kwocie 65.307,65 zł.
Informacje liczbowe zawarte w sprawozdaniu finansowym za 2013 rok są porównywalne z odpowiednimi informacjami z 2012 r.
Skorygowano błąd polegający na nieuwzględnieniu w wyniku finansowym roku 2012 nadwyżki przychodów nad kosztami z lat ubiegłych (z przed 2012 r.) Dlatego wynik roku 2013 przychód jest zwiększony o kwotę różnicy zwiększającej przychody roku następnego w skumulowanej kwocie 65.307,65 zł.
I Zmiany w ciągu roku obrotowego wartości środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych (wg grup rodzajowych).
1.Środki trwałe i umorzenie
Lp |
Nazwa |
Wartość początkowa na 31.12.2013r |
Umorzenie na 31.12.2013 |
Wartość netto na 31.12.2013r |
1 |
Zjeżdżalnia Jaga 4 szt |
20.512,10 |
4.786,04 |
15.726,06 |
2 |
Zjeżdżalnia hipcio 1 szt |
4.663,45 |
1.088,14 |
3.575,31 |
3 |
Kocioł co 1 szt |
7.410,00 |
741,00 |
6.669,00 |
razem |
32.585,55 |
6.615,18 |
25.970,37 |
2. Wartości gruntów użytkowanych wieczyście
Nie występuje
3. Wartość początkowa i umorzenie wartości niematerialnych i prawnych na początek okresu nie występowała,
II. Wartość amortyzowanych (umarzanych) środków trwałych, używanych na podstawie umów najmu, dzierżawy i innych umów (w tym leasingu operacyjnego) na dzień 31.12.2013r.
nie występowała,
III. Wartość zobowiązań wobec Budżetu Państwa lub Gminy z tytułu uzyskania praw własności budynków i budowli.
Nie występowała.
IV Zobowiązania warunkowe, w tym również udzielone przez jednostkę gwarancje I poręczenia, także wekslowe:
W roku obrotowym zobowiązania warunkowe nie wystąpiły, Spółka nie udzielała gwarancji i poręczeń.
V. Należności krótkoterminowe
Przedszkola
wpłaty od rodziców 2.906,00 zł
z tytułu wynagrodzeń 80,10 zł
VI. Krótkoterminowe rozliczenia międzyokresowe
Koszty faktur wystawionych w 2013 r. zapłaconych w 2014 r.
VII Zobowiązania krótkoterminowe
Przedszkola
nadpłaty od rodziców 362,00 zł
zobowiązania z tyt dostaw 1140,00 zł
z tytułu wynagrodzeń 4,31 zł
ZUS 2205,90 zł
US 273,00 zł
Fundacja
zobowiązania z tyt dostaw 7.000,71 zł
VIII Rachunek zysków i strat
- Struktura rzeczowa przychodów statutowych w 2013r.:
Dotacje na prowadzenie RDD 292.470,74 zł
Wpływ od Powiatu na transport RDD 2.110,50 zł
Dotacja celowa na ubezpieczenie dzieci RDD 1.981,60 zł
Czynsz netto Starostwo RDD 11.389,24 zł
1% podatku od OSP w Petrykozach 22.102,27 zł
Darowizny od osób prawnych 25.885,65 zł
Darowizny od osób fizycznych 33.912,87 zł
nadwyżka przychodu z lat ubiegłych 65.307,65 zł
Przychody z działalności statutowej odpłatnej
Dotacje na Prowadzenie Przedszkoli 71.642,88 zł
Wpłaty rodziców na Przedszkola 34.684,00 zł
Dofinansowanie KRUS kolonie 63.000,00 zł
Wpłaty rodziców na kolonie 57.272,22 zł
2. Dane o kosztach Statutowych Fundacji
Przedszkola 99.443,21 zł,
w tym koszty odpłatne 27.800,33 zł
Kolonie 133.393,93 zł
w tym koszty odpłatne 57.272,22 zł
RDD 322,868,87 zł
Fundacja 4.075,31 zł
Konkurs pieśni patriotycznej 3.220,52 zł
Spotkanie Opłatkowe 78,27 zł
Paczki Świąteczne 32,40 zł
Spotkanie Wigilijne 50,00 zł
Festyn rodzinny Ostrów 1.816,00 zł
Opoczyńskie dni rodziny 50,00 zł
Wycieczka RDD 1.287,83 zł
Wyjazd do kina RDD 256,75 zł
Paczki świąteczne/ Nowy rok 16.904,44 zł
Razem koszty statutowe 583.477,53 zł
Koszty administracyjne Fundacja
Zużycie materiałów i energii 539,01 zł
Usługi obce 392,05 zł
Podatki i opłaty 898,10 zł
4. Pozostałe przychody operacyjne
Nie wystąpiły.
5. Pozostałe koszty operacyjne
Dotyczyły kosztów lat ubiegłych.
6. Pozostałe przychody finansowe dotyczyły odsetek od własnych środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku bankowym
Fundacja 1,23 zł
RDD 0,57 zł
Przedszkole 0,14 zł
- Pozostałe koszty finansowe.
Nie wystąpiły.
8. Informacje o zyskach i stratach nadzwyczajnych z podziałem na losowe i pozostałe oraz podatek dochodowy od wyniku na operacjach nadzwyczajnych.
Nie wystąpiły.
9. Różnice pomiędzy wynikiem rachunkowym a CIT za 2013
Przychód rachunkowy łączny 681.761,56 zł
– korekta wyniku z lat ubiegłych -65.307,65 zł
Przychód do CIT 616.453,91 zł
Koszty rachunkowe 585.826,67 zł
Koszty podatkowe 585.826,67 zł
Wynik rachunkowy 95.934,89 zł
Wynik do CIT 30.627,24 zł
W 2013 roku Fundacja złożyła zeznanie podatku dochodowego od osób prawnych CIT-8 za 2012 rok.
Zysk z działalności za 2013 rok wyniósł 30.627,24 zł.
Zysk uzyskany w latach ubiegłych wyniósł 65.307,65 zł.
Ogółem do przekazania na cele statutowe w następnych latach 95.934,89 zł.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dochody Fundacji ponieważ są przeznaczone na cele statutowe są wolne od podatku dochodowego.
Fundacja nie prowadziła w 2013 roku działalności gospodarczej.
IX. Fundacja nie tworzy rezerw.
X. Zatrudnienie
W 2013 roku Fundacja nie zatrudniała pracowników na etacie w ramach umowy o pracę. Nie zawierała żadnych umów cywilnoprawnych.
XI. Fundacja w 2013 r. nie udzieliła żadnej pożyczki. Wszystkie środki jakie posiadała Fundacja do dn. 31.12.2013 r były ulokowane na kontach złotówkowych w banku PeKO S.A I Oddział w Opocznie.
Środki pieniężne na rachunku bankowym wg stanu na 31.12.2013r.
1. rachunek bankowy Fundacji: 67382,82 zł
2. rachunek bankowy ośrodków przedszkolnych: 8980,92 zł
3. rachunek bankowy RDD: 3026,10 zł
4. Huragan: 500 zł
5. Kolonie 34,50 zł
XII. Fundacja w 2013 r. nie nabyła żadnych obligacji, udziałów, akcji oraz nieruchomości.
Bilans, rachunek wyników za 2013 rok stanowią załącznik do niniejszej informacji dodatkowej oraz wprowadzenia do sprawozdania finansowego.